
The Rainbow Warrior 
bombers, the media and  
the judiciary

David Robie

Abstract
In July 1985, the Greenpeace environmental flagship Rainbow Warrior 
was moored in Auckland’s Waitemata Harbour, about to embark on a 
protest campaign voyage against French nuclear testing at Moruroa 
Atoll in French Polynesia. Secret agents of the French external intel-
ligence service DGSE planted two limpet mines on the ship’s hull on the 
night of July 10, sinking it and killing Portuguese-born photojournalist 
Fernando Pereira. Two of the secret agents were arrested on July 12 
during an exhaustive police investigation. The Rainbow Warrior affair, 
involving state terrorism by a friendly nation, became iconic in New 
Zealand history because it highlighted NZ opposition to nuclear test-
ing in the Pacific. New Zealand High Court closed circuit television 
(CCTV) footage of the criminal proceedings showed the two French 
agents – Major Alain Mafart and Captain Dominique Prieur – pleading 
guilty to manslaughter after being charged with murder. During the next 
two decades, five separate attempts were made to gain legal access to 
the videotape for news and current affairs programs. For the first four 
attempts, lawyers acting for Mafart and Prieur succeeded in blocking 
public release of the footage on privacy and administration of justice 
grounds. However, the fifth attempt, by state-owned public broadcaster 
Television New Zealand, was finally successful in the Court of Appeal 
and the footage was broadcast on August 7, 2006. A further appeal to 
the Supreme Court by the agents was dismissed. This article analyses a 
case study of the 20-year struggle to broadcast this historic footage and 
how a remarkable triumph in the public right to know was achieved and 
balanced against privacy values. 

Introduction
Moruroa, Mon Amour, the celebrated and damning indictment of French nuclear colonialism 

in the Pacific, by the late Tahiti-based authors and campaigners Marie-Thérèse and Bengt Dan-
ielsson (1977), was republished with new sections in 1986 under the title Poisoned Reign. At the 
time, French intransigence over nuclear testing and demands for independence in Tahiti were at a 
peak. The Greenpeace environmental campaign flagship Rainbow Warrior had been bombed by 
French secret agents the previous year. It seemed unlikely then that less than two decades later, 



nuclear testing would finally be abandoned in the South Pacific, and Tahiti’s leading nuclear-free 
and pro-independence politician, Oscar Manutahi Temaru, would emerge as the territory’s new 
president, ushering in a refreshing “new order” with a commitment to pan-Pacific relations. 

In January 2006, then French President Jacques Chirac threatened to use nuclear weapons 
against any country that carried out a state-sponsored terrorist attack against it (cited in Robie, 
2006). During his missile-rattling defence of a €3 billion-a-year nuclear strike force, Chirac said 
the target was not “fanatical terrorists”, but states that used “terrorist means” or “weapons of 
mass destruction” against France. The irony seemed lost on him that the only example of state-
backed terrorism against New Zealand, codenamed Operation Satanic, had been committed by 
the French secret service on July 10, 1985. French authorities initially covered up the attack with 
a litany of lies and hypocrisy (Amery, 1989; King, 1986; Lecompte, 1985; Robie, 1986; 1989; 
2005; Szabo, 1991; The Sunday Times Insight Team, 1986). 

Chirac made the threat at a naval base near Brest while addressing the crew of one of four 
nuclear submarines that carry almost 90 per cent of France’s nuclear warheads. It came a few 
months after documents published in France showed the Rainbow Warrior attack had been con-
ducted with the “personal authorisation” of the late President François Mitterrand. On July 10, 
2005, a Le Monde newspaper article published extracts from a 1986 handwritten account by 
Admiral Pierre Lacoste, former head of France’s DGSE secret service (France’s Mitterrand au-
thorised 1985 bombing of Greenpeace boat, 2005). Lacoste said he had asked the President for 
permission to embark on a plan to “neutralise” the Rainbow Warrior and would never have gone 
ahead without his authorisation. 

I asked the President if he gave me permission to put into action the neutralisa-
tion plan that I had studied on the request of Monsieur [Charles] Hernu [Defence 
Minister at the time]. He gave me his agreement while stressing the importance he 
placed on the nuclear tests. (Ibid.)

Figure 1: Chronology of key cases involving the Rainbow Warrior

July 10, 1985 Rainbow Warrior bombed in Waitemata Harbour, photographer Fernando Pereira 
drowned

July 12, 1985 French secret agents Alain Mafart and Dominique Prieur arrested as “Swiss hon-
eymooning couple”

July 16, 1985
Three French secret agents on board the bomb supply yacht Ouvea released by 
Australian authorities on Norfolk Island, set sail and disappear – apparently picked 
up by the French nuclear submarine Rubis in the Coral Sea.

July 24, 1985 French secret agents Alain Mafart and Dominique Prieur charged with murder, 
arson and conspiracy to commit arson

September 23, 1985 French Prime Minister Laurent Fabius admits DGSE agents had sunk the Rainbow 
Warrior and they were acting under orders

November 4, 1985 Mafart and Prieur plead guilty to manslaughter in the High Court at Auckland

November 22, 1985 Mafart and Prieur sentenced to 10 years’ imprisonment

April 23, 1986 High Court overturns ruling allowing NZBC to broadcast guilty plea tape 

July 23, 1986 Mafart and Prieur transferred to Hao Atoll, French Polynesia

October 30, 1987 Law student Colin Amery seeks release of  the “guilty” tape for thesis research

April 28, 1988 Amery unsuccessfully seeks release of the tape for a planned book 



March 1, 2000 Lawyer Amery’s third application for the tape (for a TV documentary) fails

August 7, 2006 TVNZ succeeds when Court of Appeal upholds right to show guilty plea footage 
– clips broadcast on same day’s news bulletins

August 11, 2006 Online clips of footage on TVNZ website withdrawn after four days in the public 
domain when French agents seek further appeal

September 26, 2006 Final Supreme Court victory for TVNZ when French agents’ final appeal dis-
missed

After being awarded by the International Arbitration Tribunal NZ$8 million from France in 
compensation for the attack, on December 12, 1987, Greenpeace finally towed the Rainbow War-
rior to Matauri Bay and scuttled it to create a living reef off Motutapere, in the Cavalli Islands. 
Its namesake, Rainbow Warrior II, formerly the Grampian Fame, was launched in Hamburg on 
July 10, 1989, four years to the day after the bombing. On July 15, 1990, a memorial by Kerikeri 
sculptor Chris Booth was unveiled at Matauri Bay, featuring an arched creation incorporating the 
bombed ship’s brass propeller.

An earlier compensation deal for New Zealand, mediated in 1986 by United Nations Secre-
tary-General Javier Perez de Cuellar, awarded the Government $13 million ($������������������  US����������������  7 million). The 
money was used for a nuclear-free projects fund and the Pacific Development and Conservation 
Trust. The agreement included an apology by France and the deportation of jailed secret agents 
Major Alain Mafart and Captain Dominique Prieur  after they had served less than a year of their 
10-year sentences for manslaughter and wilful damage of the bombed ship. 

Mafart and Prieur, posing as a Swiss honeymooning couple, “Alain and Sophie Turenge”, had 
been arrested on July 12, 1985, just two days after the bombing, as an exhaustive police investiga-
tion escalated. Police came close to arresting four more French suspects who crewed on an 11m 
sloop, Ouvéa, chartered in Noumea, New Caledonia, to transport the explosives to New Zealand. 
Detectives flew to Norfolk Island in an attempt to retrieve incriminating forensic evidence. But 
without cooperation from Australian authorities, the secret agents were released and the Ouvéa 
and its crew subsequently vanished in the Coral Sea – three of the agents were believed to have 
been picked up by the nuclear-powered submarine Rubis and smuggled into French Polynesia. 

The attack on the Rainbow Warrior, involving state terrorism by a friendly nation, became 
iconic in New Zealand history because it highlighted NZ opposition to nuclear testing in the 
Pacific. New Zealand High Court closed circuit television (CCTV) footage of the criminal pro-
ceedings showed Mafart and Prieur pleading guilty to manslaughter after being initially charged 
with murder. During the next two decades, five separate attempts were made to gain legal access 
to the videotape of their guilty pleas, for media purposes. For the first four attempts, lawyers 
acting for Mafart and Prieur succeeded in blocking public release of the footage by invoking 
privacy and administration of justice grounds (see Akel, 2007; Pearson, 2007, pp. 371-409; Price, 
2007 for evolution of general privacy principles in Australia and New Zealand). However, the 
fifth attempt, by state-owned public broadcaster Television New Zealand, was finally successful 
in the Court of Appeal and the footage was broadcast on August 7, 2006. A further appeal to the 
Supreme Court by the agents was dismissed. This article analyses a case study of the 20-year 
struggle to broadcast this historic footage and how a remarkable triumph in the public right to 
know was achieved and balanced against privacy values. 

Mafart and Prieur: “Club Med” celebrities
Alain Mafart and Dominique Prieur were a support team as part of Operation Satanic – they 

“were responsible for picking up and removing one of those responsible for the placement of the 



explosive devices” (R v Mafart & Prieur, Summary of Facts, 1985). They were transferred from 
New Zealand on July 23, 1986, to Uvea, Wallis and Futuna, en route to Hao Atoll in French Poly-
nesia, to serve three years in exile at a nuclear and military base – regarded by some as a defence 
establishment “Club Med” (Robie, 2005, p. 168).  The pair was attached for duties with the 57th 

Battalion of Pacific Support Command.

But the bombing scandal did not end there. A campaigner who later studied law and became 
a barrister with a penchant for human rights cases, Colin Amery, filed a private prosecution of 
Mafart and Prieur in an attempt to prevent them leaving New Zealand. He also made three at-
tempts to gain access to the court footage of the pair’s guilty pleas. He recalled in his 1989 book 
Ten minutes to midnight that legal issues raised by the Rainbow Warrior case were “totally novel” 
for New Zealand. First, it was the country’s first “head-on collision with international terrorism”. 
Second, NZ’s counter intelligence agency, the Security Intelligence Service (SIS), “failed totally 
to uncover the espionage going on in its midst”. 

Trying to pinpoint deficiencies within an organisation such as the SIS is not an easy 
task for the researcher. He meets with a blank wall of official silence when he uses 
the provisions of the Official Information Act, as I tried to do. The New Zealand 
Prime Minister who is also political head of the SIS pleaded s10 of the said Act 
which allows him to neither confirm nor deny the existence of a particular fact. 
Add to this the pleas under s6(a) and (b) which deal with withholding information 
to prejudice the security of defence of New Zealand and the wall of silence is com-
plete. (Amery, 1989, p. xi)

Amery concluded that the only alternative way to “get at the truth” would be through “a 
mole within the organisation who might be persuaded to turn Queen’s evidence” (Ibid). Incensed 
by the “seven-minute trial” in the High Court in Auckland, Amery filed his private prosecution 
against Mafart and Prieur, seeking, as he explained 21 years later in his autobiography Always the 
Outsider, to make the French agents serve the full time for their crime – “namely assisting in the 
murder of the photographer Fernando Pereira” (2007, p. 154). He also brought charges against 
Lieutenant-Colonel Louis-Pierre Dillais, the ringleader of the French state terrorists allegedly 
involved in the sabotage operation. He accused the saboteurs under the Crimes Act 1961 of wil-
fully damaging a boat, knowing danger was “likely to ensue” (1989, p. 88), an offence punishable 
by up to 14 years’ imprisonment. Dillais surfaced two decades years later – exposed by a TVNZ 
current affairs program as an arms dealer in Washington, DC (Sunday, June 26, 2005). He was 
chief executive of the US subsidiary of a Belgian arms manufacturer, FN Herstal. According to a 
Guardian report, FNH’s office was “just down the road from the CIA” and the company’s busi-
ness in federal contracts turned over almost $US2.5 million in 2005 alone (Goldenberg, 2007). 
The report prompted a protest letter to the editor about the “act of horror” carried out by Dillais 
and his fellow plotters, pointing out that the ship “was not moored ‘off’ Auckland”: 

[It] was in fact at one of the wharves [Marsden] in downtown Auckland, a few hun-
dred metres from the main ferry terminal and the business centre. Not dissimilar in 
effect to someone trying to blow up HMS Belfast in the Pool of London. (Cooper, 
2007)

A hearing for Amery’s Dillais case was set for the Auckland District Court for October 10, 
1986. But like those for Mafart and Prieur, it never happened. The charge against Dillais “remains 
dormant and will probably sleep forever” (Amery, 1989, p. 88). Amery recalled:

This trial within a trial was almost over. The jury had been given very little of 
the true facts surrounding the case. This, despite a promise given by Mr Lange, 
the Prime Minister, on 5 November 1985 that police evidence gathered during the 
Rainbow Warrior Inquiry, would be made public. He saw no reason at that time 



why the material gathered by the police should not be put into the public arena … 
[T]he public still awaits for this promise to be fulfilled. (p. 89)

Two days after the Rainbow Warrior was scuttled on December 12, 1987, Major Mafart was 
repatriated to a military hospital in Paris with a “serious stomach complaint” (Robie, 1987). 
French authorities smuggled him back to France (on a fake passport as a carpenter, Serge Quillan) 
in defiance of the terms of the United Nations agreement and in spite of protests from the Lange 
Government (Les Nouvelles de Tahiti, 19 December 1987Not referenced in endnotes). Prieur had 
been repatriated back to France six months earlier. Colin Amery was particularly annoyed over 
the failure of the Lange Government to be more determined in its opposition to French duplicity 
over the agents. He observed:

Despite [Amery’s] legal injunctions, the Rainbow Warrior sank to the bottom of 
Matauri Bay … to become a permanent spectacle for scuba divers and a refuge for 
local marine life. The Lange government - and its chief helmsmen in particular 
- no doubt heaved a collective sigh of relief when [she] hit Davey Jones’ locker: a 
permanent memorial to the success of French state terrorism in Aotearoa waters. 
(Amery, 1988, p. 4)

For Amery, many questions remained unanswered: “Our own homegrown anti-terrorist squad, 
the SIS, appear to have known nothing of the French plans to bomb the Rainbow Warrior, even 
though the Ouvéa crew members painted the town of Whangarei red in the week before” (Ibid). 
Amery was a constant critic of Lange for the Prime Minister’s perceived “surrender” to French 
pressure. Although Amery’s two attempted prosecutions failed to be fully heard, the legal en-
counter propelled him into studying for a law degree and becoming a barrister. 

The two convicted criminals, [whom] the Chief Justice had said should not be al-
lowed to return home as heroes, in the end did just that, each being rewarded with 
medals from the French government within the short space of one year. (Amery, 
2007, p. 156)

Previous Rainbow Warrior evidence cases in brief
High Court at Auckland, April �������� �23, �����1986: The then NZ Broadcasting Corporation (NZBC) 

prepared a 50-minute television documentary on the Rainbow Warrior affair, which it intended 
showing at the Cannes international film festival of television programs on April 24-29, 1986. The 
NZBC gained permission from the District Court judge to include an excerpt from the court vide-
otapes totalling 1min 22sec, showing Mafart and Prieur pleading guilty to the charges. Mafart and 
Prieur successfully sought a High Court judicial review of the judge’s decision. They also sought 
an interim order under s8 of the Judicature Amendment Act 1972 to prevent NZBC from showing 
the documentary while it included excerpts from the preliminary proceedings against them. The 
judge granted an interim injunction and NZBC appealed. Justices Cooke, Richardson and Casey 
noted in their judgement that no previous defendant in NZ had been exposed to “international 
visual publicity” of the guilty pleas [Mafart v Gilbert, 1986, p. 434]. The judges dismissed the 
appeal, after “weighing the public interest in knowing … the result of the NZ court proceedings, 
and the right of the accused to be treated no differently from other NZ defendants”.

Court of Appeal, August �������� 14, ����1987: Justice Cooke dismissed an appeal by Amery against a stay 
of proceedings by the Solicitor-General, in his case seeking to prevent the transfer of the impris-
oned French agents Mafart and Prieur from New Zealand to French Polynesia. He said:

Perhaps [Amery’s] real complaint might be said to be that the agents were removed 
from New Zealand without serving their sentences here. That is a political matter 
outside the scope of these proceedings. [Amery v Solicitor-General, 1987, p. 6]



High Court at Auckland, December �������� 18, ����1987: Justice Thorp ruled on an application by Amery 
for “a loan” of the video tape recording the guilty pleas of Mafart and Prieur after this recording 
had been declared to be part of the documents forming part of the court criminal record by an or-
der made by Justice Grieg on October 15, 1987. The first two grounds of opposition by the agents’ 
legal counsel to any disclosure of the tape included: 

It is a tenet of New Zealand law that court records relating to criminal proceedings 
between the crown and a convicted person should not be disclosed to third parties 
except in exceptional circumstances. The present application involves issues of 
principle which are of fundamental importance to the administration of criminal 
justice in New Zealand. [Amery v Mafart, 1987, p. 3]

Justice Thorp dismissed Amery’s application, saying he was satisfied the Deputy Registrar’s re-
fusal to release the tape was justified on the grounds the applicant had not shown himself to have 
“genuine or proper interest” in the material.

High Court at Auckland, July �������� 19, ����1988: Justice Gault noted Amery’s grounds for application 
to search records for the sentencing of Mafart and Prieur as a law student producing a thesis for 
the Legal Research Foundation Inc. on legal aspects of the Rainbow Warrior case. He also noted 
Amery’s alternative grounds that he was writing a book to be called The end of the Rainbow War-
rior as a bona fide legal historian, citing publications such as New Atlantis – a work of history on 
the oldest civilisation in the world. Saying the full text of remarks by the Chief Justice on sentenc-
ing would be available from press records, the judge agreed to Amery accessing the sentencing 
notes so he would have “an accurate record” [p. 762 at 8].

High Court at Auckland, March ������� 1, ����2000: Justice Randerson ruled in Amery v Mafart [2000] 
that recently introduced protocols for extended media coverage in the courts (including televi-
sion) had not been in force at the time of the Mafart and Prieur trial. Thus Amery could “not 
reasonably have anticipated that a videotape would be made in the courtroom and subsequently 
released”. The judge said such an issue was unlikely to arise today “because, in all likelihood, 
television coverage of the proceedings would be permitted” [at 20]. Randerson added, however, 
that this was “no reason to permit the release of the tape”, which had been prepared for different 
purposes, under a different regime from today. The judge said that while Amery had an interest 
in the Rainbow Warrior affair, “his book has already been completed” [21] and he was concerned 
the court would “lose effective control” over use of the videotape [23]. He rejected Amery’s re-
quest to inspect the tape.

The disputed “visual images” 
Documentary footage from the videotape of the criminal proceedings in which Mafart and 

Prieur pleaded guilty to manslaughter eluded the public domain for two decades. As detailed 
above, lawyers, media groups and law student Colin Amery, while writing a book about the 
Rainbow Warrior affair, made four unsuccessful attempts to gain legal access to the footage. Re-
flecting on what he regards as an abuse of the legal system by the French spies, Amery observed: 
“They really had no right to claim the privilege of privacy once their books were published and it 
was arrogant of them to persist.” (Amery, personal communication, October 26, 2007)

The fifth attempt to access the footage, by Television New Zealand (Cooke, 2005), was for 
a planned Sunday documentary marking the 20th anniversary of the bombing – described by 
senior Simpson Grierson litigation partner William Akel as a “defining moment in New Zealand 
international affairs” (McNabb, 2005a). Justice Simon France, on May 23, 2005, in the High 
Court at Auckland, authorised the “searching and copying of the videotapes taken at the time of 
the committal and guilty plea” under the Criminal Proceedings (Search of Court Records) Rules 



1974. Use from the copying was unrestricted. The judge explained when dismissing the privacy 
argument of the secret agents’ lawyers:

I have been most influenced by the significance of the event in New Zealand his-
tory, the essentially public nature of a plea, and the corresponding lack of privacy, 
and the reality that the very existence of the Search Rule discretion is because the 
respondents consented to the tape becoming part of the record. This seems to me to 
lessen unfairness issues. ([2005] DCR 640 [92])

Writing in The Independent, Denise McNabb (2005b) described TVNZ’s success as a “pyrrhic 
victory – a crucial tape is missing, showing the pair full frontal as they entered guilty pleas”. Ma-
fart and Prieur won leave to appeal to the Supreme Court in September 2005 (McNabb, 2005c). 
Although the phrase “videotapes” gives an impression of extensive footage, in fact TVNZ was 
seeking a brief segment of 1min 20sec comprising the images of Mafart and Prieur appearing in 
the Auckland courtroom and pleading guilty. This information was already in the public domain 
through news reports at the time, and both Mafart (1999) and Prieur (1995) had written about 
the events in their own books published in France. The objects in dispute were the actual visual 
images of the guilty pleas.

At the time of the agents appearing in court, live recordings of proceedings were not permitted 
in the New Zealand justice system. However, in recent years New Zealand has become one of the 
Commonwealth’s innovative jurisdictions in media use of courtroom video footage.

Mafart and Prieur were originally charged with murder. The committal proceedings were 
transferred to the High Court at Auckland because of more suitable facilities, but the two agents 
remained within the jurisdiction of the District Court. An estimated 150 journalists were expected 
to cover the hearing, and it was planned to provide closed circuit television (CCTV) in an ad-
joining courtroom. One of the reasons for this procedure was to close the courtroom’s upstairs 
gallery and allow the agents to “sit in a dock without a bullet-proof cage” ([2006] CA92/05 [18]). 
However, instead of the authorised CCTV system, a court-ordered closed circuit video system 
was used. The contentious videotapes became part of the committal court record. Mafart, Prieur 
and their lawyers were not served with the court order and were not aware of it until five months 
later. Journalists were caught by surprise with the brief proceedings, which included charges be-
ing amended from murder to manslaughter, the taking of guilty pleas, and the reading of a sum-
mary of facts. The videotapes were collected by the Court Registrar and delivered to the judge in 
a sealed envelope.

Several weeks after the guilty pleas, BCNZ applied to the court for access to the videotapes. 
Although Mafart and Prieur objected, the tapes were handed over. But an interim injunction was 
upheld on appeal (Mafart v Gilbert, 1986). BCNZ’s planned documentary at the 1986 Cannes 
film went ahead, stripped of the courtroom footage. At the time of these proceedings, the vide-
otapes were considered by the High Court to be “documents” according to s182 of the Summary 
Proceedings Act 1957. They were transferred to the High Court as part of the committal record. 
The order included no leave to search, inspect or copy any part of the committal proceedings 
without the judge’s ruling, and for the agents to be given 42 days’ notice.

On October 30, 1987, Auckland barrister Colin Amery, then a law student researching a thesis 
on the Rainbow Warrior bombing, brought a case seeking access to the videotapes. Justice Thorp 
rejected the application (Amery v Mafart, 1987). The following year, on April 28, 1988, Justice 
Gault considered a revised application by Amery (Amery v Mafart, 1988). This was also turned 
down. Amery then filed a third application more than a decade later – linked to a planned docu-
mentary about his life – and on March 1, 2000, Justice Randerson rejected it (Amery v Mafart, 
2000). Among the Search Rules principles cited by the judge: 

The principle purpose of the rules [Official Information Act 1982: s2(6)(a)] is to 
ensure that, from the conclusion of the trial, with its necessary publicity, the pri-



vacy of the defendants will be protected by the Court unless there is some sufficient 
reason for disclosing material on the file. (Amery v Mafart [No 1] at p. 750)

Justice Randerson said the information was already in the public arena and “nothing new” would 
be added by granting the application. The argument that the public had a “right to see” was re-
jected as lacking in substance. The judge added that, in view of unsuccessful applications by the 
media and others about this section of the videotape, any new search application was “unpromis-
ing”. 

However, a 2000 judgment (R v Mahanga) overruled earlier High Court decisions that had 
identified the “protection of privacy” as the primary purpose of Search Rules. Mahanga was con-
victed of child murder and his trial was filmed by TVNZ. One item of evidence was a videotaped 
interview of the accused, conducted by police. TVNZ recorded the showing of the videotape 
during the trial, but the result was poor quality. TVNZ then applied for access to the original vide-
otape for use in a documentary. Although TVNZ was not successful in its appeal, the Court of 
Appeal reappraised searches of criminal records and ruled that privacy was no longer the primary 
consideration (cited in Mafart & Prieur v TVNZ, 2006, at 40). The judges held that the principles 
of open justice and freedom of expression were satisfied by the court being open to the public 
and by the media being able to report normally without restriction. But they also ruled that the 
application was governed by the Search Rules, which required a court to weigh the competing 
interests. Factors such as the principle of freedom of information, protection of individual privacy 
and protection of the administration of justice needed to be weighed up.

Privacy: In the Mafart and Prieur case, both secret agents had published books detailing their 
accounts of their involvement in the Rainbow Warrior bombing. These books undermined their 
argument for privacy. Dominique Prieur’s book, Agente secrète, written in collaboration with 
Jean-Marie Pontaut, was published in 1995, a decade after the sabotage. Her account said:

A little dazzled, I can make out the judge in front of me and the lawyers who are 
sitting on the side. I also notice, from the corner of my eye, in the first row, Joel 
[Prieur, her husband] to whom I make half a gesture. In the fog of the moment 
I don’t pay any attention to the public or the journalists who are there. Daniel 
(Soulez-Lariviere, her lawyer] will tell me later that there were 147 journalists who 
had come from around the world to cover the trial. However, only a dozen could 
actually be present at the hearing; the others follow the events from outside of the 
court room on a screen.

I had just put on the translation headphones when the Solicitor-General, Neazor 
(the prosecutor) rises to his feet. He announces that the prosecution has agreed 
to amend the charges. From now on we are only being charged with involuntary 
homicide (manslaughter) and “causing deliberate damage with explosives”. Daniel 
[Soulez-Lariviere] and Gerard Curry smile discretely. The court clerk then turns 
to us and asks whether we wish to plead guilty or not guilty. There is immediate 
silence once again. I feel that everyone is staring at me, but I wait in turn for the 
translation, involuntarily raising the suspense. Then, in a voice which I hope is as 
clear as possible, I answer first:

“Guilty” 

I hear Alain [Mafart] booming the same reply.

Then there is an enormous “brouhaha” in the court room. Those in attendance seem 
stupified [stunned]. The judge, Ron Gilbert, who is presiding over the proceedings, 
silences the public with an authoritative gesture and the Solicitor-General reads a 
brief summary of the case. “The Crown’s (the prosecution’s) inquiries reveal that 



the accused had no other role than to support those who planted the bombs and 
whose identities have not been established,” he explains. Victory! Daniel [Soulez-
Lariviere] has won! We will only be judged for manslaughter (involuntary homi-
cide). We can hold out some hope. I look at Joel [Prieur] in triumph. But an internal 
voice reminds me that the sentence has not yet been imposed … Too early to cel-
ebrate! (pp. 187-189, translation cited in court)

Four years later, Alain Mafart (1999) also published a book giving his account, Carnets secret 
d’un nageur de combat: du Rainbow Warrior aux glaces de l’Arctique: 

… The hearing … before the High Court is very brief. For us it is the main event 
since our arrest. The transfer [from prison to the court] takes place in a concert of 
sirens under the “protection” of heavily armed elite police. The prison van drops us 
off in a little cell that communicates directly with the courtroom via a spiral stair-
case. We are told to go up and enter, brutally, in the middle of the courtroom onto 
a stage. Silence is immediate and all eyes turn to us, the curious beasts that no one 
had yet seen. All these curious glances make me feel very uneasy. The courtroom 
is beautiful with dark and majestic wood panelling. I force myself to concentrate, 
trying to ignore the weighty public interest ...
In the first row of the public seating, behind us, I notice the head of Greenpeace, 
David McTaggart, and the head of the police enquiry, Allan Galbraith. French and 
international press reporters are present and are in such great numbers that the 
building had to be altered, with TV screens set up in neighbouring rooms so that all 
the members of the press could watch the spectacle. In front of us are our New Zea-
land lawyers. On the side, Joel Prieur, Dominique’s [Prieur] husband is sat next to 
Daniel [Soulez-Lariviere]. This last person does not defend us officially, as he is not 
qualified at the New Zealand bar. He dominates the situation. In this auditorium no 
one suspects the strategy that he has concocted. The Court is declared open. Judge 
Ron Gilbert enters, looking extremely formal, wearing a robe and an Elizabethan-
style wig. I have an impression of being a mutineer from the Bounty … but that in 
this case the gallows would not be erected in the village square. Three courteous 
phrases are exchanged between [the judge] and our lawyers, the charges are read to 
us and the Court asks us whether we plead guilty or not guilty, our replies are clear 
“guilty!”. With that one word the trial is at an end.
There is total surprise among the journalists. As soon as they realise what has hap-
pened, they rush outside on their telephones all of a sudden, breaking the oppres-
sive silence and solemnity of the courtroom. Against all expectation, they have just 
found out, dumbfounded, that the huge trial that was due to take place had, in some 
way, evaporated before their eyes - in one instant and without warning. They now 
knew that as far as the judicial phase was concerned, our affair was closed. On 4 
November 1985 [sic], we knew the verdict: “Ten years”, the judge, the Honourable 
Justice Davison, declared. Even if Maître Soulez-Lariviere had forewarned me, it 
is still a massive blow: We had not avoided the maximum sentence, but at least I 
know, with the remission of sentences, that I would probably get away with only 
half of that time. I place all my hope in a vigorous effort by France to get us out of 
this black hole. [An] optimist by nature, I always believe that something positive 
can come out of the worst moments that a man can live. I will now be able to test, 
hour by hour, the validity of that principle. (p. 192, translation cited in court)

According to Justice Hammond in the Court of Appeal: “These passages, out of the mouths of the 
appellants themselves, are very significant. They do not portray humiliation in front of onlookers. 
If anything, there appears to have been vast relief and even a sense of ‘victory’ that the appellants 
would ‘only be judged for manslaughter’.” (Mafart & Prieur v TVNZ, 2006, at 59)



When a “breach of privacy” is claimed to have happened, courts and statutes usually require 
that the intrusion must have impinged to an “unreasonable extent upon the personal affairs of the 
individual concerned”. In Hosking v Runting (2005), Justice Tipping said the act complained of 
must “cause substantial offence to a reasonable person”. In Australian Broadcasting Corpora-
tion v Lenah Game Meats (2001), Chief Justice Gleeson said: “The requirement that disclosure 
or observation of information or conduct would be highly offensive to a reasonable person of 
ordinary sensibilities is in many circumstances a useful practical test of what is private” (judge’s 
emphasis added). Judge Hammond noted that one aspect of privacy was that “it was necessary to 
protect everybody from misinterpretation or misportrayals” by the media (at 61). But this needed 
to be weighed up in relation to the French spies who did not seem to have been “afflicted by any 
concerns of that kind”. Rather, it was more of a case of the agents “seeking to … control the 
coverage” (at 63).

For Mafart and Prieur, lawyer Gerard Curry argued that there could well be harm in this case, 
due to the “constant ‘repetition’ of this rather iconic image over visual media” – perhaps around 
the world. Justice Hammond cited the example of a ten-second clip of the infamous head-butt by 
French football star Zinedine Zidane during the 2006 World Football Cup. The judge observed: 
“The visual media are not infrequently drawn to such things, like a moth to a candle.” (at 65)

Freedom of information: In the judgment upholding the broadcast of the footage, Justice Ham-
mond highlighted the historical significance of the Rainbow Warrior bombing and the importance 
of enduring images for a new generation of New Zealanders:

It is incontrovertible that this bombing was an extraordinary event in the history of 
New Zealand, and even internationally. It involved covert criminal activity by the 
security forces of one state on a friendly state’s territory, and against the friendly 
state’s interest. It is an event that has been, and will remain, important in New Zea-
land’s history. As time passes, there will be new generations of New Zealanders 
who have not lived through the Rainbow Warrior affair and so will not have per-
sonal knowledge of it. Their knowledge of this important event in New Zealand’s 
history will come through what they are told, through what they read and through 
what they see in the visual media.

A visual image of the kind at issue in this case may be a very powerful mechanism 
for conveying information about events. Who can forget the graphic force of the 
film images of the defendants in the dock at Nuremberg? (at 68, 69)

Justice Hammond said there was a strong public interest in conveying the information in the 
visual image, not simply through the spoken or written word, but through the image itself. The 
footage was finally broadcast by Television New Zealand on news programs on August 7, 2006. 
But the saga did not end there. Four days later, all footage stored on TVNZ’s website was with-
drawn when the spies made one last bid for an appeal to the Supreme Court (Breakfast, August 
8, 2006). The court dismissed the appeal application on September 26, ordering the pair to pay 
$2500 costs to TVNZ and permanently freeing up broadcast of the footage. TVNZ’s then head of 
news and current affairs, Bill Ralston, said:

This is a significant triumph for media freedom and hopefully demonstrates to the 
French (and any other government, corporate or individual) that the New Zealand 
media will not be intimidated into submission by legal stonewalling. Best of all, a 
whole new generation of New Zealanders will now get to be an eyewitness to a piv-
otal moment in our country’s history. (TVNZ wins Rainbow Warrior battle, 2006)



Conclusion
Infringement of privacy is one of the “fastest developing areas of media law” (Price, 2007, 

p. 257). But its boundaries are still far from clear and change has been fairly rapid. The rules ap-
parently being developed by the courts parallel the “public disclosure of private facts” principles 
applied by the Broadcasting Standards Authority. The main difference is that the courts can award 
substantial damages for breaches of privacy and there is limited potential for an injunction to stop 
an unjustified breach of privacy. Price summarises the general principles for the media in New 
Zealand as not disclosing private facts where both of the following tests apply:

• There is a reasonable expectation of privacy; and
• The disclosure is highly offensive to a reasonable person.

There is a defence if the facts are of public interest (meaning they are of legitimate concern 
to the public, not merely titillating). However, in the case of the Rainbow Warrior bombing, for 
the best part of two decades the courts surprisingly upheld privacy and administration of justice 
rights of the French secret agents, Mafart and Prieur, at the expense of the New Zealand public’s 
right to know. It took the Mahanga case in 2000 to establish the legal principle that balancing 
competing interests should supersede the notion that court search rules were primarily about 
protection of privacy. The bombing was an iconic event of considerable historical importance in 
New Zealand dealing with state terrorism. While it is remarkable that privacy issues and judicial 
procedures weighed heavily for so many years in preventing the spies’ guilty pleas footage being 
broadcast – especially when the agents had written about their court appearance and guilty pleas 
in their own books – it was a critical success for the functions of Fourth Estate scrutiny that this 
visual record eventually became part of the public domain. The issue was under-reported in the 
media, yet the campaign was vitally important. The public had every right to see full images of 
these guilty pleas from this example of state terrorism. The persistence of counsel William Akel 
– and also Colin Amery in earlier years – was vindicated when the Court of Appeal finally upheld 
the public’s right to know about the Rainbow Warrior bombers. 

In an important legal footnote – also involving Akel as lead counsel – the Supreme Court 
ruled on November 16, 2007, that TVNZ could show the confession of Noel Rogers over the 
1994 murder of Katherine Sheffield. This brought closure to the television network’s two-year 
struggle with Rogers’ lawyers, who had argued this breached his right to privacy (TVNZ broad-
casts murder confession, 2007; Little piece of justice for Kathy, 2007). The Court of Appeal had 
ruled that the confession tape could not be used as evidence because police had breached the 
accused man’s rights to legal counsel and silence. Rogers was subsequently acquitted of murder. 
Both the Rogers and Rainbow Warrior video footage cases are regarded as press freedom legal 
landmarks in New Zealand. They are about greater transparency of the justice system. They are 
also pointers to the growing complexities of media law education for journalism schools as they 
address the evolving New Zealand tort of interference with privacy. New generations of New 
Zealanders will now indeed benefit from public images of the Rainbow Warrior state terrorism 
pleadings, and the media and legal case study will remain an exemplar. 

Note
1. About 13  French secret agents were believed to have been involved in the 1985 Rainbow War-
rior bombing in New Zealand, but only two – Alain Mafart and Dominique Prieur – were brought 



to justice. In 1991, Swiss authorities detained Gerald Andries, one of four agents who crewed 
the yacht Ouvéa, which reportedly ferried the explosives to New Zealand from New Caledonia. 
Interpol had a warrant for their arrest. The National Party government of the time moved to ex-
tradite Andries, but dropped the case when France again applied trade pressure. Paris also argued 
that the 1986 agreement covered all its agents. Attorney-General Paul East stayed “all outstand-
ing charges” and the Rainbow Warrior case was closed. In October 2006, during the lead-up to 
the French presidential election, Le Parisien reported that French Socialist presidential candidate 
Segolene Royal’s brother, Gerard, had been named as a suspect as one of the two frogmen who 
planted limpet mines on the environmental ship (Martin, 2006).

Legal cases
Amery v Mafart [1988] 2 NZLR 747 (HC).

Amery v Mafart (No 2) [1988] 2 NZLR 754 (HC).

Amery v Mafart [2000] 3 NZLR 695 (HC).

Amery v Solicitor-General [1987] 2 NZLR 292 (CA).

Australian Broadcasting Corporation v Lenah Games Meats [2001] 208 CLR 199.

Hosking v Runting [2005] 1 NZLR 259 (HC).

Mafart v TVNZ SC 50/2005 [2006] NZSC 33

Mafart & Prieur v TVNZ CA CA92/05 [7 August 2006].

Mafart v Gilbert [1986] 1 NZLR 434 (CA).

R v Mahanga [2001] 1 NZLR 641.

R v Mafart and Prieur [1985] ILR 74, 241 (Rainbow Warrior case). Summary of Facts (1985). 
Read to the Auckland District Court on November 4 by the Solicitor-General, Paul Neazor, QC.

Rogers v TVNZ SC68/2006 [207] NZSC 91.   

TVNZ v Mafart HC AK S89 and S90/85 23 May 2005

References
Akel, W. (2007). Privacy and the global media in the information age. Pacific Journalism Re-
view, 13(1), 40-57.

Amery, C. (2007). Always the outsider: an unconventional journey from spy to wandering poet 
to lawyer. Christchurch: Hazard Press.

Amery, C. (2007, October 26). Personal email communication with author.

Amery, C. (1989). Ten minutes to midnight. Auckland: Earl of Seacliffe Art Workshop.

Amery, C. (1988, March). Rainbow Warrior and the French. The State Adversary, pp. 4-5.

Binning, E., & Gower, P. (2007, November 17). Little piece of justice for Kathy. The New Zea-



land Herald Weekend Herald, p. A4. Retrieved November 17, 2007, from http://www.nzherald.
co.nz/category/story.cfm?c_id=32&objectid=10476633&pnum=0.

Breakfast. (2006, August 8). Kay Gregory spoke to David Robie about the Court of Appeal’s 
decision. TVNZ. Retrieved October 26, 2007, from http://tvnz.co.nz/view/page/497100/809128.

Cooke, C. (2005). High Court application to access 1985 sentencing footage of bombers. Inter-
nal TVNZ, Sunday. Email dated February 14.

Cooper, L. (2007, May 26). Rainbow Warrior. Letter to the editor, Guardian Unlimited, 
London, UK. Retrieved September �����������������������   10, �������������������  2007, from: http://www.guardian.co.uk/letters/sto-
ry/0,,2088659,00.html.

Danielsson, B., & Danielsson, M. T. (1985 check: 1986 in text). Poisoned reign: French nuclear 
colonialism in the Pacific. Auckland: Penguin.

 Danielsson, �����������������������������     B., & �����������������������   Danielsson, �����������  M. T. (1977). Moruroa, mon amour: the French nuclear tests in 
the Pacific. Auckland: Penguin.

France’s Mitterrand authorised bombing of Greenpeace boat: report. (2005, July 10). Associated 
Press, archived  on CommonDreams.org News Center. Retrieved September 14, 2007, from 
http://www.commondreams.org/headlines05/0710-03.htm.

Goldenberg, S. (2007, May 25). Rainbow Warrior ringleader heads firm selling arms to US 
government. The Guardian. Retrieved September 10, 2007, from http://environment.guardian.
co.uk/conservation/story/0,,2087879,00.html.

King. M. (1986). Death of the Rainbow Warrior. Auckland: Penguin.

Les Nouvelles (1987) cited in-text, not here

Lecomte, C. (1985). Coulez le Rainbow Warrior! Paris: Messidor.

McNabb, D. (2005a, April 20). TVNZ fights for Rainbow Warrior film. The Independent, p. 1.

McNabb, D. (2005b, May 25). TVNZ gets terrorist tapes. The Independent, p. 1.

McNabb, D. (2005c, September 28). Terrorists’ last-ditch attempt at secrecy. The Independent, 
p. 4.

Mafart, A. (with J. Guisnel). (1999). Carnets secret d’un nageur de combat: du Rainbow War-
rior aux glaces de l’Arctique, Paris: Albin Michel.

Martin, K. (2006, October 2). Paper identifies bomber, but PM says the case will remain closed. 
The Dominion Post. p. 1. Retrieved September 14, 2007, from http://io.knowledge-basket.co.nz.
ezproxy.aut.ac.nz/iodnews/cma/cma.pl?id=28116-25.

Pearson, M. (2007). The journalist’s guide to media law: dealing with legal and ethical issues 
(3rd ed.). Crows Nest, NSW: Allen & Unwin.

Price, S. (2007). Media minefield: a journalists’ guide to media regulation in New Zealand. 
Wellington: NZ Journalists’ Training Organisation.

Prieur, D. (with J-M. Pontaut). (1995). Agente secrète. Paris: Fayard.

Robie, D. (2006). Revisiting French terrorism in the Pacific – Rainbow Warrior revelations. 
Pacific Ecologist, (12), 26-29.

Robie, D. (2005). Eyes of fire: the last voyage of the Rainbow Warrior [Mem. Edition]. Auck-
land: Asia Pacific Network.

Robie, D. (1989). Blood on their banner: nationalist struggles in the South Pacific. London: 



Zed Books.

Robie, D. (1987, December 21). Mafart ‘smuggled out before NZ told’. The Dominion.

Robie, D. (1986). Eyes of fire: the last voyage of the Rainbow Warrior. Auckland: Lindon 
Books.

Simpson Grierson. (2006). Two important Court of Appeal decisions for freedom of the press 
[Media release]. August 8. Retrieved on 20 November 2007 from http://www.simpsongrierson.
com/news-events/two-important-court-of-brappeal-decisions-for-freedom-brof-the-press/two-
important-court-of-brappeal-decisions-for-brfreedom-of-the-press.html NOT CITED IN TEXT 
_ REFERENCE IS TO MCNABB

Sunday. (2005, June 26). “Operation Satanic”. TVNZ. Retrieved November 6, 2007, from http://
www.tvnz.co.nz >> keyword sunday >> popular sunday stories.

Szabo, M. (1991). Making waves: the Greenpeace New Zealand story. Auckland: Reed.

The Sunday Times Insight Team. (1986). Rainbow Warrior: the French attempt to sink Green-
peace. London: Arrow Books.

TVNZ wins Rainbow Warrior battle (2006, September 26). TVNZ. Retrieved November 6, 
2007, from http://tvnz.co.nz/view/page/836279.

TVNZ broadcasts murder confession after court ruling. (2007, November 15). The New Zea-
land Herald. Retrieved November 20, 2007, from http://www.nzherald.co.nz/section/1/story.
cfm?c_id=1&objectid=10476447.

Author
Dr David Robie is Associate Professor and Director of the Pacific Media Cen-
tre at Auckland University of Technology. He was a journalist on board the 
bombed ship and is author of the book Eyes of Fire: The Last Voyage of the 
Rainbow Warrior (1986 with an expanded memorial edition, 2005). A version 
of this paper was presented at the Public Right to Know 6 conference at the 
University of Technology, Sydney, 23-25 November 2007. The author would 
like to acknowledge Auckland lawyers William Akel and Colin Amery, and 
TVNZ journalist Chris Cooke, for their assistance in preparation of this article.  
Email: david.robie@aut.ac.nz  




